Proyecto Mescladís | Mescladís es un espai de convivència que promou l’acomodació d’immigrants y autòctons a través d’activitats educatives que impulsen la cohesió social i iniciatives econòmiques que faciliten la inserció laboral. Amb la cuina com a eina, es porten a terme activitats infantils, per a adolescents, activitats per a la tercera edat i tallers de cuina intercultural per a adults. Interrelacionant la cultura y la cuina amb diverses disciplines com la fotografia, el vídeo, la crònica i el reciclatge artístic, els tallers generen un espai d’expressió de la diversitat en un marc d’igualtat ajudant a creat un clima integrador des del respecte i l’enriquiment mutu. El programa de formació d’hostaleria promou la inserció laboral de joves i dones majors de 40 anys. Des de l’any 2006 fins el dia d’avui se n’han beneficiat 286 nens i nenes, 18 persones grans y 595 adults. S’han impartit més de 75 tallers en escoles y centres cívics, arribant a més de 920 persones. Aquest any, 40 persones participen en el programa d’inserció laboral. Mescladís va rebre el premi Josep Mª Piñol a la iniciativa innovadora en la lluita contra l’atur el 2007. | Fundació Privada Ciutadania Multicultural Barcelona |
Agermanament entre escoles: Trencaclosques | Cada vegada es parla més de la falta de valors però no es veu la manera d’afrontar amb eficàcia el tema. Com a professors, com a pares i persones veiem necessari fer quelcom al respecte. És per això que la nostra escola es va agermanar amb una escola de Senegal al curs 2004-2005. Els alumnes d’ambdues escoles intercanvien jocs, dibuixos i fets de la seva vida quotidiana per tal de d’aprendre altres maneres de viure i conèixer-se mútuament. | CEIP Joan Salvat Papasseit Mollet del Vallès |
Altres històries de la vida |
En aquest vídeo s’expliquen ALTRES HISTÒRIES DE LA VIDA, en concret les de joves de Tànger que han intentat emigrar de forma clandestina. Això ha estat fruit de les activitats que s’han dut a terme amb els joves que formen part del programa Catalunya-Magrib a la ciutat de Tànger. Aquest projecte, coordinat per la Generalitat de Catalunya i el govern Marroquí, dóna formació laboral a joves que han intentat emigrar o aquells que estan en risc de fer-ho. Els alumnes de l’IES La Garrotxa van quedar molt impactats de la informació detallada que van rebre per part d’alguns joves d’aquest projecte. Aquests els van explicar diferents estratègies que han utilitzat per poder creuar l’estret i arribar a l’Europa somiada. Aquest vídeo serà mostrat a diversos IES per tal de sensibilitzar altres joves i mostrar la diferència com a font de riquesa. |
IES La Garrotxa Olot |
Coral interreligiosa per la pau |
Aquesta coral es va crear el 2007i va tenir les seves primeres actuacions el 2008. Creients de diferents tradicions religioses i membres de conviccions no religioses canten junts com a testimoni de pau i per aconseguir la pau i son un testimoni viu de convivència davant el conjunt de la ciutadania. Les creences, que tant sovint han dividit als éssers humans, també poden ser font d’amor, reconciliació i pau i la música és una dimensió comuna que desperta el més positiu de cadascú generant harmonia i cohesió. El director de la coral va consultar experts musicals de les diferents tradicions i aquests van assessorar en el discerniment i la tria de les peces corals que han estat seleccionades. Les peces han de ser representatives de les diferents tradicions religioses presents a Catalunya. |
Associació UNESCO per al Diàleg Interreligiós Barcelona |
Xamfrà, centre de música i escena del Raval |
Xamfrà, és un centre on es fan tallers de música, cant coral, teatre i dansa, sempre en grup. El projecte és obert al jovent del Raval, sobretot als del sector de la població amb menys recursos econòmics i que normalment coincideix amb les famílies immigrants del barri (pakistanesos, filipins, dominicans, senegalesos, gambians...) El cor del projecte consisteix en utilitzar les arts com eines per educar als nens i nenes i joves, tant locals com nouvinguts, cap a una societat multicultural perquè estem convençuts que la línea educativa a través de l’art com a llenguatge comú i comunitari permet als nois i noies trobar en l’expressió musical (vocal i instrumental) i escènica (dansa, teatre, escenografia) una via de comunicació entre ells i amb l’entorn, que afavoreix el coneixement i valoració mutus, el respecte i la convivència i el sentiment de pertinença a una societat que els reconeix i valora pel seu treball. |
L’arc taller de música, fundació privada Barcelona |
El Castell de la Suda |
Es tracta d’un projecte interdisciplinari realitzat a Cicle Superior, on es treballa la Història de Tortosa a través de l’estudi del Castell de la Suda. A partir d’aquest, es treballa el respecte a les diferents cultures i es realitzen activitats de participació ciutadana. Es pretén que els alumnes coneguin la Tortosa, la seva història i identitat i reforcin, així, el seu sentiment de pertinença al territori. |
CEIP Remolins Tortosa |
Hostes vingueren i a l'IES Flix els acollirem |
Presentació de dues bones experiències realitzades a l’IES Flix: l’una amb l’alumnat nouvingut (campanya company/a tutor/a) i l’altra amb mares nouvingudes (assaborint el món). La primera explica l’experiència de diversos alumnes autòctons i nouvingut. |
IES Flix Flix |