Algunes de les fotos que ens han enviat alguns dels premiats amb els seus trofeus i diplomes.
Categoria 1. Escola Cinta Curto (Tortosa) - 3r Premi
Categoria 2. Institut Alpicat (Alpicat) - Accèsit 2
Categoria 3. Institut Alfacs (Sant Carles de la Ràpita) - 1r i 3r Premi
Categoria 4. Universitat Rovira i Virgili (Tarragona) - 1r Premi
Categoria 5. Fundació Salut Alta (Badalona) - 1r Premi
Quim Rochet, al programa "L'Illa dels Flamencs", ens parla de l'edició del Premi d'aquest any.
Aquí teniu un tast de lo que veureu en el lliurament de premis als millors vídeos del XIII Premi Federico Mayor Zaragoza.
Cal emplenar el formulari d’inscripció que trobareu a https://premifmz.cat
El Premi Federico Mayor Zaragoza és una competició que té per objectiu estimular la reflexió sobre els problemes mediambientals que amenacen la Terra i l’activisme envers el foment de la sostenibilitat per part dels alumnes dels diferents nivells educatius. pic.twitter.com/0WXg3jNGBk
— Terres Festival (@terresfestival) October 7, 2019
CATEGORIA Cicle superior d'Educació Primària i Primer cicle d'ESO
CENTRE |
TÍTOL TREBALL |
LLOC |
Escola Veïnat |
4 idees per salvar el planeta |
Salt |
Col·legi Diocesà Sagrada Família. |
“La contaminació” |
Tortosa. |
Col·legi Diocesà Sagrada Família. |
“La història d’una bossa de plàstic” |
Tortosa |
Escola Virolai |
“Al Virolai, posem cara als ODS”. |
Barcelona |
Ceip Eloy Villanueva |
Cuidemos el tesoro de los mares |
Santander |
Institut escola Torre Queralt |
Salvem la terra! ajuda'ns |
Lleida |
CATEGORIA B: Segon cicle ESO
CENTRE |
TÍTOL TREBALL |
LLOC |
IES Cristòfol Despuig |
El medi és la nostra casa |
Tortosa |
Ins Cap Norfeu |
Norfeu Solidari |
Roses |
IES Manacor |
Microteatres: Actuem contra el canvi climátic |
Manacor (Mallorca) |
ES Cristòfol Despuig |
Pensa! |
Tortosa |
IES Cristòfol Despuig |
It’s time to change! |
Tortosa |
Institut Roquetes |
Economia Circular |
Roquetes |
Institut Torrevicens |
Nature Project |
Lleida |
Institut Torrevicens |
Les contaminacions |
Lleida |
Institut Torrevicens |
La contaminació hidràulica |
Lleida |
Institut Els Alfacs |
Salvem el planeta (La contaminació marina) |
Sant Carles de la Ràpita |
Institut Els Alfacs |
Guia del mandrós per a salvar el mòn |
Sant Carles de la Ràpita |
Institut Vall del Mediona |
Aigua Neta |
Sant Quintí de Mediona |
Institut Vall del Mediona |
Els 17 propòsits |
Sant Quintí de Mediona |
Institut Els Alfacs |
Els Flamencs |
Sant Carles de la Ràpita |
Institut Els Alfacs |
Espècies Invasores |
Sant Carles de la Ràpita |
Institut Els Alfacs |
Espècies invasores al delta l’Ebre |
Sant Carles de la Ràpita |
Institut Torre Vicens |
The time of recycling |
Lleida |
Institut Torre Vicens |
“ Con un gesto, ¿Puedes cambiar el mundo?” |
Lleida |
Ins. Quatre Cantons |
El plàstic i els oceans |
Barcelona |
Ins. Quatre Cantons |
Canvi al Delta de L’Ebre. |
Barcelona |
Institut Els Alfacs |
Reserva de la Biosfera de les Terres de l’Ebre |
Sant Carles de la Ràpita |
Institut Quatre Cantons |
Reciclem paper |
Barcelona |
Institut Roquetes |
La Terra, Casa Nostra |
Roquetes |
Institut Vall del Mediona |
Les Deus |
Sant Quintí de Mediona |
CATEGORIA Batxillerat i Cicles formatius
CENTRE |
TÍTOL TREBALL |
LLOC |
IES Cristòfol Despuig |
Els petits actes determinen el futur. |
Tortosa |
IES Caparrella |
No todo lo que tiramos es basura |
Lleida |
IES Caparrella |
Cuidem els boscos |
Lleida |
IES Caparrella |
Per un aigua més neta. |
Lleida |
IES Caparrella |
Mantenim Les Aigues |
Lleida |
IES Caparrella |
Encara hi som a temps! |
Lleida |
IES Caparrella |
Un canvi necessari |
Lleida |
IES Juníper Serra |
You choose the colours |
Palma de Mallorca |
IES Caparrella |
L'aigua i la seva contaminació |
Lleida |
IES Caparrella |
El futuro está en tus manos |
Lleida |
IES Caparrella |
Hemos de proteger el planeta? |
Lleida |
IES Caparrella |
La tecnología puede evitar la deforestación |
Lleida |
IES Caparrella |
Ajudem els boscos |
Lleida |
IES Caparrella |
Una segona vida |
Lleida |
IES Caparrella |
Ahorrar energia cambiando nuestros habitos de cada dia |
Lleida |
IES Caparrella |
Embolcalls, necessaris pero letals |
Lleida |
IES Caparrella |
La Contaminació |
Lleida |
IES Caparrella |
La Solucion del Mañana |
Lleida |
CATEGORIA Entitats, institucions i altres
CENTRE |
TÍTOL TREBALL |
LLOC |
Borja Antolín (Dr. en Geología, Educador en Desarrollo Sostenible y videografo). |
Construyendo les Terres de l´ Ebre |
Zaragoza |
Creu Roja Tortosa |
Preservem lo nostre Delta. |
Tortosa |
CATEGORIA Cicle superior d'Educació Primària i Primer cicle d'ESO(400 euros) |
|
TÍTOL |
RESUM |
SALVEM EL PLANETA!
Escola La Falguera VILANOVA DEL VALLÈS
Premi 400 euros |
L’escola La Falguera té el compromís d’educar a partir de projectes amb enfocament globalitzat i amb incidència social. L’Àlex Albéstegui, en Jan Sorribas i en Biel Trullàs, alumnes de 6è, us proposen en aquest clipmetratge, accions directes que, tot i la distància física entre el Delta de l’Ebre i l’escola, podem fer tots i cadascú de nosaltres. La proposta argumenta que tot i els nostres actes “locals”, tot allò que actuí en benefici del planeta, tindrà efecte sobre el seu estat de conservació. L’aposta ferma sobre la suma de tots els nostres petits actes vers l’estalvi d’aigua i l’energia acabaran esdevenint grans i tenint efectes considerables sobre l’ecosistema. El projecte, a més, està documentat amb fonts bibliogràfiques (notícies, treballs d’investigació, etc.) i pren com a referència els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) vertebrats a partir del document “Transformar el nostre món: l’Agenda 2030 pel Desenvolupament Sostenible”, així com diversos objectius a escala mundial fixats per l’UNESCO. En aquest, es posa en evidència que és un exercici de responsabilitats compartides i que val la pena prendre consciència sobre tot allò que està a les nostres mans per salvar el planeta i els seus recursos. Ara més que mai, actuar globalment, tot pensant localment. I és que res canvia, si res canvies! |
CATEGORIA Segon cicle ESO (2.600 euros)
|
|
TITOL |
RESUM |
EL DELTA DE L’EBRE
Institut Els Alfacs SANT CARLES DE LA RÀPITA
Premi 400 euros |
En aquest vídeo volem conscienciar a la gent que vegi l'espai que estem contaminant, el Delta de l'Ebre. Per desgracia, al llarg dels anys s'ha anat reduint i contaminant cada vegada més. Fins a un punt que queda molt menys terreny a la Punta de la Banya. Si seguim així més temps, la Punta de la Banya pot acabar desapareixent i el delta en general. I volem fer veure a la gent que el que tenim aquí és un paisatge privilegiat i que no el podem perdre per culpa de les nostres accions. A poc a poc, sabem que la gent es va conscienciant i adonant-se que hem de cuidar més el nostre planeta, però encara fa falta molt més d'esforç.
|
BIOCONSTRUCCIÓ
Ins Cap Norfeu ROSES
Premi 400 euros |
El grup d’alumnes de 4t ESO-D, alumnes amb un currículum acadèmic adaptat i/o diversificat, estant portant a terme des del curs passat el projecte de «Bioconstrucció». Aquest és un projecte relacionat amb la construcció ecològica i l'eficiència energètica i que ens ha ofert l'oportunitat de relacionar-nos amb el medi de manera més sostenible, gràcies a la utilització de materials naturals, reutilitzats i tècniques de construcció tradicionals i artesanals. Els objectius del projecte són: 1) Fomentar la reflexió dels joves sobre la interrelació entre espai geogràfic i activitat humana i entre el desenvolupament social i la sostenibilitat ambiental. 2) Conèixer algunes de les relacions i transformacions geomètriques per a l'eficiència constructora i utilitzar tècniques de construcció de motlles i perimetrals. 3) Conscienciar els alumnes, com a futurs agents de canvi, de la importància del control de consum d'energia i d'aigua en la construcció, i valorar les mesures d'estalvi i sostenibilitat. 4) Iniciar-se en la pràctica de tècniques de bioconstrucció per vivenciar-se com a alternativa ecològica en defensa de les matèries primeres naturals i l'estalvi d'energia. Així doncs, a partir de la pràctica en la barreja d’argiles i aigua, la fabricació de moltlles de fusta i l’elaboració artesanal de maons, els alumnes intenten construir una caseta per endreçar les eines del nostre hort ecològic. Uns treballs plens d’esforç personal que transmet a alumnes i comunitat educativa la importància de generar activitat humana amb menor impacte mediambiental possible. |
PROTEGIM LA INTEGRITAT ECOLÒGICA
Institut Torre Vicens LLEIDA
Premi 300 euros |
En el nostre clipmetratge us volem donar a entendre que l'ecosistema està en mal estat i fent petites accions podem donar un bon resultat en el medi ambient. L'objectiu és conscienciar a la gent dels problemes dels ecosistemes que són ignorats i poder solucionar-los. Els objectius d’aquest clipmetratge són: 1) Difondre missatges de responsabilitat envers la protecció de la integritat ecològica. 2) Respectar i tenir cura del medi ambient. 3) Protegir i respectar la biodiversitat 4) Ésser conscients del malbaratament d’energia
|
A QUÉ ESPERES?
IES Calvià SANTA PONÇA, CALVIÀ (Mallorca)
Premi 300 euros |
Hem fet aquest clipmetratge , titulat “A què esperes?”, per conscienciar la gent dels mals que provoquen a la natura les nostres accions i per demostrar-los que si cada un de nosaltres aporta un poc de la seva part, entén que un petit gest compta, podem arribar a millorar les condicions de vida de la humanitat . Hem representat com els simples gests de llençar una ampolla de plàstic a la platja o agafar el cotxe constantment poden provocar diversos efectes al nostre entorn. Les conseqüències que es deriven d’aquesta manera d’actuar (l’efecte hivernacle, la pluja àcida, la contaminació dels mars i oceans entre d’altres) fa que molts d’éssers vius morin, que el planeta es deteriori ràpidament i que nosaltres agafem malalties difícils de curar. Per evitar això, us demostrem que si llencem aquesta ampolla al contenidor de reciclatge corresponent, podem evitar la destrucció de l’ecosistema terrestre.
|
LA FAM
IES Quatre Cantons BARCELONA Premi 300 euros |
Nosaltres hem volgut fer aquest vídeo per mentalitzar a la gent sobre un problema tan important com és la fam. En el nostre clipmetratge hem explicat quin és aquest problema, a qui afecta, les seves causes, i com podem arribar a solucionar-lo. Hem afegit un petit curt on es mostren dues situacions totalment contràries: el dia d’un nen amb desnutrició, comparat amb el d’un nen amb sobre-alimentació. Com hem dit abans, volem que la gent tingui consciència del que està causant aquest problema i que prenguin les mesures que estiguin al seu abast per intentar, almenys, reduir-lo.
|
ON S’AMAGUEN AQUESTES ESPÈCIES?
Institut Els Alfacs SANT CARLES DE LA RÀPITA Premi 300 euros |
El vídeo ens parla d’on s’amaguen aquestes espècies; el fartet, la cutimanya i el bitó. El curtmetratge comença amb una fotografia d’una platja amb el títol i el logo del concurs. Després ens introdueix breument la definició de la biosfera i més tard surt una petita gravació d’una part del Delta de l’Ebre. Seguidament, ens projecta informació dels tres animals amb perill d’extinció que són el fartet, la cutimanya i el bitó. Per finalitzar surt una altra gravació d’una part del Delta de l’Ebre on s’esmenten algunes possibles causes.
|
LA MÀ ECOLÒGICA
Institut Roquetes ROQUETES Premi 300 euros |
Les motivacions que ens han dut a realitzar aquest treball són conscienciar que amb accions molt senzilles i a l’abast de tothom podem contribuir molt per a millorar la salut ecològica del nostre planeta. Com diu el lema del premi: demà pot ser massa tard. En aquest clipmetratge volem mostrar com tots som responsables perquè tots podem canviar hàbits de consum i optimitzar recursos, a més tenim l’obligació de denunciar les actituds incíviques que no respecten l’entorn natural.
|
EL PETROLI QUE GASTEM
IES Quatre Cantons BARCELONA
Premi 300 euros |
El nostre institut ens va fer escollir entre molts projectes, entre ells aquest: el de fer un petit vídeo per donar a conèixer algun dels objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides i els de la Carta de la Terra. El nostre grup va triar l'energia sostenible i no contaminant. Ens vam decidir per aquest objectiu perquè molts cops gastem energia i embrutem el medi ambient sense adonar-nos. En els dos minuts que dura el nostre clipmetratge parlem sobre l'energia que gastem, però més en concret del petroli. Donem a conèixer tot el petroli que gastem al món en un dia, i que podem fer per aturar tot a aquest malbaratament, ja que a part de embrutar la Terra és un recurs finit.
|
CATEGORIA Batxillerat i Cicles Formatius
(1.600 euros) |
|
IN SOSTENUTO
IES Juniper Serra PALMA DE MALLORCA
Premi 400 euros |
In-Sostenuto és el títol del nostre clipmetratge. Una història que es desenvolupa mitjançant 3 personatges. Una pianista està a casa seva i comença a tocar el seu teclat. Dins el seu subconscient apareixen dos ballarins. La ballarina representa la mare natura, la puresa, la bellesa, l’elegància... i el ballarí representa els problemes que creen els humans contra ella com ara la contaminació, l’abús de recursos, la destrucció del medi i, en definitiva, el maltractament al qual la natura es troba sotmesa. Hem escollit el Prelude nº15 Opus 28 de Fryderyk Chopin una peça que hem reinterpretat i editat de forma exclusiva per aquest projecte. A mesura que avança la peça i la coreografia les accions dels humans es posen de manifest a través del ballarí. Violentament destrueix de forma imparable la natura la qual, indefensa, intenta renéixer i refer-se. Amb la fusió de música i la dansa hem donat una altre visió, la nostra visió. Mitjançant les arts escèniques i no les paraules hem volgut arribar més enllà. L’objectiu principal ha estat sensibilitzar sobre els efectes negatius dels essers humans sobre la natura, així mateix, en contraposició hem volgut destacar la seva bellesa així com la seva fragilitat.
|
UNA GOTA DE ESPERANZA
San José-Niño Jesús. REINOSA
Premi 300 euros |
La mayoría de la población no es consciente de la situación actual en las aguas del río. Por eso queremos tratar el problema desde su raíz: el nacimiento del Ebro. Al observar esta zona nos damos cuenta que es muy diferente a la desembocadura. A lo largo del recorrido que realiza el río por la península, este va deteriorándose por diversos factores: contaminación antrópica, efluentes líquidos, alteraciones de pH, sobreexplotación de recursos pesqueros, vertidos… Esto hace que al llegar a su desembocadura, el agua del Ebro sea completamente distinto a como se encuentra en su nacimiento en Cantabria. Este problema es cosa de todos, está en nuestra mano revertir esta situación. Con esta “GOTA DE ESPERANZA” queremos concienciar a la población que, a pesar de la difícil condición de la cuenca hidrográfica del Ebro, no todo está perdido, todavía queda fe. Fe para crear entre todos un mundo mejor, más involucrados con el medio ambiente y más respetuosos con su biodiversidad. Contemplando el problema presentado en el vídeo queremos animar a la gente a tomar conciencia y aportar su granito de arena; mucha gente pequeña, en lugares pequeños, haciendo cosas pequeñas, pueden cambiar el mundo.
|
PROU EXCUSES
Institut Caparrella Premi 300 euros |
El nostre objectiu es que la gent conegui els problemes del residus plàstics, promoure el reciclatge, la reutilització i que redueixi l’ús dels plàstics. Ens agradaria que coneixessin el valor i la responsabilitat de no tirar plastics al terra. El contingut comença amb una planta i el títol del video i despres hi ha un conjunt de dades envers el problema i les solucions als residus plàstics, amb la culminació d’una crida als governs de tot el món per tal de que arribem tots a un acord mundial que promogui materials alternatius i que s’impliqui en la principal víctima dels plàstics, els ecosistemes marins. També hem inclós un petit video on es llança una ampolla de plàstic al terra i en el qual generem un contrast visual entre el plàstic llançat i el reutilitzat, que és la planta del principi en una garrafa tallada utilitzada com a test. Ens encantaria que fos un video únic, clar, senzill i fàcil d’entendre i que generés als espectadors i al jurat la necessitat de fer el possible per evitar que la situació dels plàstics segueixi com fins ara. Esperem que us agradi.
|
UNA PORQUERIA DE FESTES
Institut Flix FLIX
Premi 300 euros |
Els alumnes de l’Institut de Flix proposen un clipmetratge que vol fer reflexionar sobre la facilitat i la lleugeresa amb la que, sense adonar-nose’n, cometem petits actes que malmeten irremeiablement el nostre estimat planeta. Potser si ens adonem d’aquests errors deixarem de cometre’ls!
|
EL PORTA A PORTA
IES Caparrella LLEIDA
Premi 300 euros |
Motivacions: Hem decidit presentar-nos al premi perquè pensem que és molt important insistir en el tema del reciclatge. Contingut: En el clipmetratge es mostra com un noi va a llençar la basura a un container i no pot perquè el contenidor esta ple, i fa pudor. Acte seguit es mostra una solució a aquest inconvenient: la recollida de porta a porta implementada ja en molts pobles i ciutats. Objectius: Conscienciar a la gent de que el porta a porta es millor que tots els sistemes de reciclatge que hi ha actualment.
|
CATEGORIA Entitats, institucions i altres
(400 euros) |
|
TITOL |
RESUM |
TERRA PERDUDA
David Barreda, Marc Domenech i Júlia Albacar TORTOSA
Premi 400 euros
|
Terra Perduda pretén ser un crit d’ajuda per al Delta de l’Ebre. El Delta és un ecosistema extremadament delicat i que per culpa de l’acció humana sofreix una sèrie de problemes que posen, no només el sistema biològic en perill, sinó també tota la seva morfologia. Una de les amenaces més greus és la regressió de la costa deltaica. Cada any, de l’ordre de 5 a 10 metres de costa desapareixen sota l’aigua pel dèficit de sediments de l’Ebre, conseqüència essencialment dels pantans que, com a cicatrius, marquen el traçat del riu. Terra Perduda pretén denunciar aquesta situació, donant veu a un testimoni directe de la regressió, una persona que ha vist com la terra que un dia va comprar el seu pare ha desaparegut sota el mar. Marcela Otamendi, propietària del restaurant Los Vascos a Deltebre, recorda a Terra Perduda com era el Delta quan ella era petita i explica també els valors que volen transmetre a les pròximes generacions. Uns valors d’estima i lluita per la terra.
|
Bases (CAT) - Bases (ESP)Full d'inscripció (CAT)-----> Full d'inscripció (formato word)Hoja de inscripción (ESP)-----> Hoja de inscripción (formato word) |
|||
---> EL LOGOTIP DEL PREMI / EL LOGOTIPO DEL PREMIO: ---> Recordeu que l'heu de posar a l'inici del vostre clipmetratge. NOTA
Implica't+ amb el Premi Federico Mayor Zaragoza: https://implicatpfmz.wordpress.com |
CATEGORIA A: Cicle superior d'Educació Primària i Primer cicle d'ESO
CENTRE |
TÍTOL TREBALL |
LLOC |
ZER Mestral -Fundació Mercè Pla |
”Els Arrugats: quina troballa més dolça” |
Campredó (Tortosa) |
INSTITUT SANTA EUGÈNIA |
PROJECTE CARAVANA |
Girona |
Institut Cristòfol Despuig |
Catalunya Empunya |
Tortosa |
Institut Cristòfol Despuig |
Drets humans bàsics. |
Tortosa |
CATEGORIA B: Segon cicle ESO, Batxillerat i Cicles formatius
CENTRE |
TÍTOL TREBALL |
LLOC |
Institut Sòl-de-Riu |
“Aprenem Junts” |
Alcanar |
IES de l’Ebre |
Explotació Sexual |
Tortosa |
IES de l’Ebre |
Opinar no es delito |
Tortosa |
IES de l’Ebre |
Drets humans |
Tortosa |
IES de l’Ebre |
I si s’estimen? |
Tortosa |
Institut Cristòfol Despuig |
NO A L’ABÚS |
Tortosa |
Institut Cristòfol Despuig |
NO AL RACISME |
Tortosa |
Institut Cristòfol Despuig |
DONES I ESCLAVITZACIÓ |
Tortosa |
Institut Cristòfol Despuig |
Article 5 |
Tortosa |
IES Caparrella |
LA SALUT EN LES NOSTRES VIDES |
Lleida |
IES Caparrella |
Es lo más bajo |
Lleida |
IES Caparrella |
Modding |
Lleida |
IES Caparrella |
Que hi ha darrera del bullying? |
Lleida |
IES Caparrella |
Oracle |
Lleida |
IES Caparrella |
BULLYING EN PERSPECTIVA |
Lleida |
CATEGORIA D: Entitats Juvenils
CENTRE |
TÍTOL TREBALL |
LLOC |
Centro Cultural Hibueras de Santa Bárbara, Honduras. Fundación Comparte, Barcelona, España. |
“Red de comunicadores infantiles: Un espacio de promoción de la Paz y los Derechos Humanos” |
Barcelona |
ASOCIACIÓN DOWN CORUÑA |
“DICEN” |
La Coruña |
CATEGORIA A: Cicle superior d'Educació Primària i Primer cicle d'ESO(1.300 euros) |
|
TÍTOL |
RESUM |
Dóna-li una oportunitat al món!!
ESCOLA MESTRE JOSEP RONCERO I PALLARÈS Freginals
Premi 400 euros |
Davant les circumstàncies i situacions que veiem que es donen en el món actual, hem volgut parlar-ne a classe i entre tots buscar una idea senzilla que donés un missatge alt i clar respecte a la necessitat que en el nostre dia a dia hi ha moltes coses que volem que canvien per tal que el nostre planeta sigui un lloc de pau, respecte i oportunitats per a tothom. Amb aquesta idea hem realitzat un vídeo on hem volgut mostrar les diferències entre un món en blanc i negre on no hi ha pau ni democràcia i en el que regna la tristesa i l’odi, i un altre món de colors on la concòrdia i la igualtat entre els éssers humans donen una oportunitat al món, d’aquí el títol del nostre vídeo. Ha estat una experiència de creació magnífica, on tots hem col•laborat solidàriament i ens hem sentit protagonistes. Més enllà del concurs en sí, amb l’elaboració d’aquest vídeo hem gaudit com mai. Només per aquest viatge ja ha valgut la pena!
|
Música per a la diversitat
INS VALL DEL MEDIONA Sant Quintí de Mediona
Premi 300 euros
|
A la classe de música els vaig preguntar si els agradaria participar en un concurs envers als drets humans i davant la resposta afirmativa de tots ells, vam triar entre tots una cançó que representés el que sentíem quan parlàvem de drets humans. Com que em van dir que era una llàstima que la gran majoria de cançons no estaven adaptades per a un grup de persones, aquelles amb discapacitat auditiva, em van demanar si la podien cantar amb llenguatge de signes. Primer vam gravar el so i després les imatges expressant cada paraula amb llenguatge de signes. Llavors, els més implicats de l'altra classe van buscar frases sobre els drets humans i en van triar una, la que apareix al final. Crec que he aconseguit que siguin crítics amb el seu entorn i que vulguin o promoguin millorar les coses que creuen es fan malament. Han volgut aprendre un llenguatge diferent tan sols per poder-se dirigir o expressar-se amb d'altres persones que fins ara no podien i, en aquest sentit, estic orgullosa de tots ells.
|
Assemblea i Drets Humans
ESCOLA LA FALGUERA Vilanova del Vallès
Premi 300 euros
|
El vídeo que us presentem ha estat triat entre tota la classe de 6è B com una mostra del treball d'Assemblea que portem realitzant des de 5è. Vam començar treballant els Drets dels Infants i la Declaració Universal de Drets Humans (OHCHR) i vam decidir treballar-ho de manera pràctica a l'aula a partir de la creació d'un sistema que ens representés a tots i a totes. Des de la classe de 6è, volem que tots els nens i nenes tinguin veu i vot en totes les decisions que els afecten i que coneguin els seus drets i deures fonamentals. A més d'aquests objectius principals, volem que l'Assemblea pugui treballar des de l'autogestió, l'autocontrol i l'autoavaluació entre iguals i contribuir a fer el món una mica més just. El contingut del vídeo mostra breument quines són les passes principals per crear una Assemblea i com les podem relacionar amb els Drets Humans. L'any passat vam dur a terme aquesta experiència i aquest any s'hi han sumat les classes de 4t i 5è. Creiem que ha estat un èxit que ens ha beneficiat a tots i voldríem aprofitar aquesta oportunitat perquè totes les escoles que vulguin, puguin crear la seva pròpia Assemblea. En conclusió, aquest clipmetratge vol donar a conèixer el sistema de treball que hem ideat a la nostra escola entre tots i totes. Creiem que és la millor forma de treballar els valors positius que aquesta societat necessita.
|
Els drets de les dones
INS CRISTÒFOL DESPUIG Tortosa
Premi 300 euros |
Alumnes de l'institut Cristòfol Despuig de primer d'ESO defensen la igualtat de la dona, reconeguda en l'article primer dels Drets Humans: Tots els éssers humans neixen lliures i iguals en dignitat i en drets.
|
CATEGORIA B: Segon cicle d'ESO, Batxillerat i Cicles Formatius(3.000 euros) |
|
TITOL |
RESUM |
Aprendre amb valor
INS TERRA ALTA Gandesa
Premi 400 euros
|
L’educació constitueix el mètode fonamental del progrés. Quan un docent desplega les seves estratègies pedagògiques, no només educa a un individu, sinó que contribueix a la conformació d’una vida social més justa. Per això, cal entendre l’educació des del sentit de l’experiència, és a dir, des del viu intercanvi en un entorn físic i social, no només des de l’habilitat memorística individual. Ensenyar i aprendre són accions, no teories. S’aprèn per experiència, per tant, el docent ha d’afavorir al màxim el disseny d’experiències reals per als estudiants. Experiències que suposin, a la vegada, la resolució de problemes reals. L’objectiu de l’educació es trobaria així en el propi procés, estretament implicat en el propi procés de viure. Això, per tant, suposa involucrar l’acció educativa en l’àmbit dels processos socials, és a dir, en el bell mig de la comunitat democràtica. És per això que us fem visible una de les classes de l’àmbit de la filosofia, la cultura i valors ètics, tot fent metàfora del que entenem per una educació amb valor. Proposem trencar amb l’antic esquema d’aula que aliena a un grup d’individus d’una mateixa edat. Si volem que les aules puguin obrir un espai democràtic, caldrà mesclar nivells i afavorir un aprenentatge realment plural. El diàleg per la cultura de la pau, els drets humans, la formació de ciutadans responsables, la tolerància, la igualtat…necessita passar del paper a l’acció. Amb aquesta proposta pedagògica aconseguim que grans i petits facin equip, que els grans abandonin els seus estereotips per acompanyar als petits, que els petits prenguin més partit, que l’educació sigui realment una cosa de totes i tots, que l’institut no sigui un conjunt d’aules, sinó una gran família que troba el moment per escoltar-se, fer autocrítica, noves propostes, engegar projectes i acompanyar-se. Sempre junts i plurals.
|
Sense etiqueta
INSTITUT DE FLIX Flix
Premi 400 euros
|
El curtmetratge que hem decidit realitzar es basa en el dret a la llibertat sexual, on es mostra la por al menyspreu, la vergonya, la inseguretat i la tensió en la que viu part de la societat. Actualment, la societat està tancada a les diferents orientacions sexuals existents. Contra això, aquestes persones lluiten dia a dia per l'acceptació de la seva situació dins la societat. Els objectius que ens hem marcat a l'hora de realitzar el nostre curtmetratge són: - Conscienciar de la igualtat de les persones, independentment de l'orientació sexual de cadascuna. Ajudar a les persones a mostrar-se tal i com són, sense prejudicis ni barreres que els impedeixin actuar lliurement. Mitjançant aquest curt hem volgut plasmar la llibertat sexual dins d'una família amb una visió poc oberta i amb pocs coneixements en la matèria, amb un final on es demostra que l'amor i els sentiments s'obren camí per moltes barreres que es puguin posar.
|
Sense sortida
INSTITUT CAPARRELLA Lleida
Premi 400 euros
|
Les nostres motivacions per presentar-nos en aquest concurs es recullen en l’apartat “La millora de les relacions humanes, la dignitat de totes les persones i els drets humans”. Per això el contingut del nostre vídeo serà el bullying, concretament l’assetjament escolar. Segons diferents estudis de bullying.cat, el nombre de casos de bullying sempre hi és present en els països estudiats. És difícil donar dades concretes, però en base a diferents qüestionaris i informes realitzats, el bullying, majoritariament, coincideix amb el rang d’edat entre 11 i 14 anys, entre classe i classe, i al pati. Avui en dia s’observa una lleugera disminució del bullying, i un augment del ciberbullying “tradicional”, tot i que per desgràcia es un fenòmen molt present. Els objectius del nostre curtmetratge son crear una campanya de sensibilització social per causar una sensibilització en les persones i concienciar-les sobre l’acòs escolar i els seus efectes, fer-les sentir com si ho estiguessin patir, per donar-se compte del que està passant. Referències: https://www.youtube.com/watch?v=eT3yW12KYlQ
|
Obrim els ulls! INS LES PLANES Santa Bàrbara
Premi 300 euros |
“Obrim els ulls!” és un clip-metratge creat i dirigit per alumnes de 4t d’ESO que vol conscienciar a la gent del que són els Drets Humans i el que realment passa. Utilitzem la metàfora d’obrir els ulls com a una forma d’expressió per a veure la realitat de la societat mundial. Està protagonitzat per persones de diferents edats, diferents sexes, diferents cultures i ideologies per a representar la pluralitat de la societat mundial. Hem intentat implicar els diferents membres de l’institut tant alumnes com personal laboral i professors. El que nosaltres pretenem com el títol del clip-metratge mostra, és obrir els ulls a tothom davant la crua realitat.
|
El mur dels drets humans
INS JOAQUÍN BAU Tortosa
Premi 300 euros |
Per celebrar el dia dels drets humans, des del departament d’arts plàstiques vam pensar de treballar-los mitjançant una intervenció artística al mur del pati de l’institut. L’activitat consistia a respondre, des del mòbil, una enquesta a partir de l’aplicació www.mentimeter.com, triant tres paraules d’una llista. Aquestes paraules feien referència i eren un resum dels articles de la Declaració Universal dels Drets Humans: JUSTÍCIA, PAU, LLIBERTAT, IGUALTAT, HABITATGE, PROTECCIÓ, EDUCACIÓ, PROGRÉS, EXPRESSIÓ, INTIMITAT, CIRCULACIÓ, FAMÍLIA, CULTURA, PENSAMENT, DIGNITAT, RESPECTE, PERTINENÇA, SEGURETAT, ASIL, OPINIÓ, VIDA, RELIGIÓ, INNOCÈNCIA, ELECCIÓ, TREBALL, DESCANS. El resultat visual de l’enquesta era un núvol de paraules, on la paraula més votada anava augmentant de mesura. Primer es va proposar que els alumnes a les hores de tutoria poguessin realitzar el seu vot, a partir de l’explicació per part del tutor/a de l’activitat i debat a l’aula de les la llista de paraules, però finalment l’activitat es va convertir en un projecte, on tothom hi va poder participar, ja que el vot també es va fer extensiu a professors, pares i personal no docent del centre. Els alumnes del batxillerat d’arts plàstiques, van adaptar la imatge resultant, pintant-la al mur de l’institut, un mur que a partir d’ara es dirà el mur dels drets humans i que anirà acollint diverses intervencions relacionades amb el tema.
|
Women are equal
INS SÒL-DE-RIU Alcanar
Premi 300 euros |
Aquest clipmetratge és una animació realitzada amb Scratch. En aquest vídeo volem demostrar la discriminació de gènere que hi existeix al món en general, però en específic en un institut. El que ens va motivar a fer aquest vídeo és que les creadores som les dues noies i durant tota la vida hem sentit comentaris que ofenen. D’aquesta forma esperem contribuir un poquet amb la lluita per la igualtat de gèneres. Hi podem veure la vida d’una noia, a la qual, no la deixen participar en segons quines activitats pel fet de ser del gènere femení. També es pot observar com li fan comentaris ofensius per la seva forma de vestir o pel seu pensament.
|
Igualtats d’oportunitats en el mercat laboral
INSTITUT DE L'EBRE Tortosa
Premi 300 euros |
Aquest grup, vam decidir fer aquest curtmetratge, perquè moltes de les persones que pertanyen al col•lectiu amb diversitat, solen ser discriminades a l’hora de buscar una feina. Al món hi ha almenys 650 milions de persones amb discapacitat. Generalment són els més pobres entre els pobres. La seva estigmatització són freqüents en totes les societats. Les persones amb capacitats diferents no només es troben amb dificultats per la seva naturalesa, sinó que a nivell general el mercat laboral és cada vegada més exigent i només hi ha vacants d’ocupacions que requereixen una especialització tècnica massa elevada per a la població en general. La majoria d’aquest col•lectiu, no treballa per la falta d’oportunitats. Encara són desconegudes les persones amb discapacitat, la majoria de la ciutadania veu les discapacitats però no coneix les seves capacitats, perquè els manca molta informació sobre elles. Sense cap dubte falta potenciar més ajudes per part d l’Administració, perquè es faciliti a empreses, la contractació de persones amb discapacitats però amb moltes capacitats. Amb l’esforç de tots aconseguirem que cada vegada més persones amb discapacitat aconsegueixin l’autonomia i la independència per viure la seva pròpia vida. La pitjor discapacitats es no adonar-nos-en de que tots som iguals i que tots mereixem les mateixes oportunitats. Si tots ens tractarem amb igualtat, no hi hauria discapacitat, la discapacitat no és incapacitat.
|
Realitat o Ficció?
INSTITUT DE L'EBRE Tortosa
Premi 300 euros |
Aquest curtmetratge intenta ser un homenatge al recorregut que realitzen milers de persones en la seva fugida de l’horror i la violència. I és que moltes d'aquestes persones abandonen els seus països d’origen a causa de conflictes bèl•lics. Síria, Ucraïna, Líbia, Iraq, Afganistan... I, emparant-se en el seu dret d’asil, busquen refugi en altres països per tenir una vida més digna, on les seves necessitats puguin estar cobertes. Pensem que la societat invisibilitza el trajecte i nosaltres desconeixem els entrebancs que es troben. Aquest vídeo suposa el nostre petit gra de sorra en la visualització d’una realitat amagada. Ens ha servit per empatitzar amb persones que, com nosaltres, poden veure d’un dia per l’altre i, sense saber ben bé com ha succeït, que la seva vida ha canviat. Aquest tipus de somnis no haurien de fer-se mai realitat (Quatre alumnes de 2n d'Integració Social, Joel, Ainoha, Nerea, Isaac)
|
Educació per als drets humans
COL·LEGI DIOCESÀ SAGRADA FAMÍLIA Tortosa
Premi 300 euros |
El vídeo mostra de manera senzilla però efectista com els Drets Humans són alterats de forma brutal en les guerres i com la llavor de la Pau és l’educació. Si la guerra produeix morts, violacions, destrucció, analfabetisme... l’educació de la joventut en els valors que representen els Drets Humans universals ens donen l’esperança d’evitar nous conflictes generadors d’odi. Aquest vídeo és a més el resum d’un projecte que tots els alumnes del Col•legi Sagrada Família de Tortosa fan a 4t d’ESO dins de la matèria de ciències socials. En el moment de tractar la Segona Guerra Mundial els apropem a la Shoah o Holocaust amb la lectura d’un gran llibre. Es tracta del còmic MAUS d’Art Spiegelman. Sabem que els alumnes tenen un coneixement epidèrmic d’aquest fet històric, gràcies a grans pel•lícules, però la lectura d’aquesta novel•la gràfica, guanyadora del Púlitzer de 1992, els dona una visió més intima del dolor que podem arribar a generar els humans a altres iguals. En el vídeo s’observa com diversos alumnes llegeixen el còmic en els passadissos i així sembrem en les seves ànimes els valors dels Drets Humans.
|
CATEGORIA D: Entitats Juvenils(700 euros) |
|
TITOL |
RESUM |
Drets en cadena
ESCOLA D’EDUCACIÓ ESPECIAL XALOC Sabadell
Premi 400 euros
|
Des de la l'escola d'educació especial Xaloc, els alumnes de 2n i 3r de PFI vam decidir participar en aquet projecte com a eina d'aprenentatge dins d'aquet crèdit. Després de visualitzar el curtmetratge " cadena de favors" , varen fer una recerca sobre "Els Drets Humans", dels quals vam treballar aquells que més els identificaven en el seu quotidià. El resultat del vídeo realitzat és fruit del treball previ, que té com a objectiu conscienciar els alumnes de la realitat social existent i del dret universal que hauria de tenir tota persona. Gràcies aquet treball han pogut empatitzar com a eina per créixer personalment.
|
DRET AL TREBALL
CEE VERGE DE LA CINTA / FUNDACIÓ MERCÈ PLA Campredó (Tortosa)
Premi 300 euros |
Aquest curt és una reivindicació del dret que tenim les persones amb discapacitat intel·lectual al TREBALL. Això també implica que tenim dret a rebre una formació adaptada a les nostres necessitats, és a dir, que ens faciliti els suports necessaris per accedir al coneixement. D’aquesta manera podrem tenir les mateixes oportunitats d’accés al treball que qualsevol altra persona, tot i que amb això no n’hi ha prou. A més a més, ens fa falta una implicació i una sensibilitat molt més gran per part de tots els qui formem la societat. Nosaltres també formem part d’aquesta societat i farem el que faci falta per tal de construir entre tots un mon més just. El treball és un dret fonamental per poder rebre un salari que ens permeti viure dignament. Sabem que les empreses de més de 50 treballadors han de contractar un 2% de persones amb discapacitat. Actualment, no s’estan portant controls per fer complir aquesta llei. Necessitem d’aquesta consciència per tal de poder créixer com a persones gràcies al treball i a les relacions que genera. Per fer possible entre tots una inclusió laboral real, hem escollit un lema que pensem que representa les necessitats actuals que tenim: LA TEVA FE I LES MEVES MANS.
|
Ens plau invitar-vos a l'acte de lliurament de premis de la XI edició del Premi Federico Mayor Zaragoza que tindrà lloc el dijous 15 de març de 2018 de les 11 a les 13h a l'Auditori Felip Pedrell de Tortosa. L’acte serà presidit per l’exdirector general de la UNESCO i President de la Fundación Cultura de Paz, Sr. Federico Mayor Zaragoza, que donarà els premis i compartirà un col·loqui amb els joves assistents. Es visionaran vídeos premiats i també hi haurà una actuació musical de Sílvia Ampolla.
També invitar-vos a la conferència que impartirà a la Cambra de Comerç de Tortosa el dimecres dia 14 de març a les 20h.
Esperem la vostra assistència.
Associació amigues i amics de la UNESCO de Tortosa
CENTRES |
TÍTOL TREBALL |
LLOC |
Musicop |
4Cordes |
Mataró |
Escuelas Salesianas María Auxiladora |
Creando Puentes:Los Colores del Mundo |
Sevilla |
Ccee"Ángel De La Guarda"(Oviedo) Aspace Asturias |
"Aunando Aprendizajes” |
Latores(Oviedo) |
Institut Cristòfol Despuig |
Taller Socioemocional “Som el que Sentim” |
Tortosa |
Institut L'Estatut-Equip Docent De 3R D'Eso |
Els Drets dels Infants 2016 |
Rubí |
Escola Doctor Ferran |
Viure en Temps de Guerra |
Corbera D’Ebre |
Escola Raval de Cristo |
Atreveix-Te amb les Emocions |
Roquetes (Raval De Cristo) |
Institut Joan Brossa |
“Ulleres pel 4Rt. Món” |
Barcelona |
Institut Antoni de Martí i Franquès |
“Entre Tons de Gris per Arribar a la Llum” |
Tarragona |
Institut Lauro |
Reivindicactiva’T |
Les Franqueses Del Vallès |
Ins Ronda |
"Demos. O Com Ensenyar L’Alumnat a Entendre el Món que ens Envolta." |
Lleida |
Institut Torreforta- Departament de Visual i Plàstica |
“Educació Artística Per a la Transformació Social” |
Tarragona (Torreforta) |
Ampa de L’Institut de Tecnificacio D’Amposta |
Amposta, Ciutat Neta |
Amposta |
Institut Escola Mare de Déu del Portal |
Els Infants de la Guerra |
Batea |
Institut Sòl de Riu |
“Aprenem Junts" |
Alcanar |
Institut Guillem de Berguedà - Cicle Formatiu D’Atenció a les Persones en Situació de Dependència |
Involucra-M’Hi i ho Aprenc |
Berga |
ENTITATS |
TÍTOL TREBALL |
LLOC |
Ajuntament de Tortosa, Àrea de Joventut. |
Projecte Art Total 2016 |
Tortosa |
Federación Galega de Institucións Para a Síndrome de Down (Down Galicia). |
Una Escuela para Tod@S: Aprendizaje Cooperativo e Inclusión Educativa de Alumn@S con Síndrome de Down Y/O Discapacidad Intelectual |
Santiago De Compostela |
Mans Unides Ongd |
Concurs de Clipmetratges. “El Teu Punt de Vista pot Canviar El Món” |
Tortosa |
Associació Méliès |
Projecte 7È Art |
Marganell |
Biblioteca Universitaria de Granada
|
Colaboración con el Centro Penitenciario de Albolote (Granada) |
Granada |
Asociación Down Coruña |
Comunícate: Entrenamiento para la Adquisición y Mejora de las Habilidades de Comunicación Personal y Social Para Personas con Síndrome de Down y Otras Discapacidades Intelectuales. |
La Coruña |
Art&Coop Produccions I Processos Comunitaris Sccl. Cooperativa D’Iniciativa Social Sense Ànim de Lucre |
Tiretades. Accions Artístiques als Hospitals |
Barcelona
|
Associació Mirada Solidària |
Associació Mirada Solidària. Origen, Definició i Acció |
Barcelona |
Voluntariat de L’Hospital i Llars de la Santa Creu ‘Compartim’ |
Grup ‘Compartim’ D’Activitats Pro-Malalts de L’Hospital de la Santa Creu de Jesús (Tortosa) |
Jesús - Tortosa |
Ciecode (Centro de Investigación y Estudios Sobre Coherencia y Desarrollo) De la Fundación Salvador Soler. |
Proyecto Tipi: Transparencia, Información, Participación e Incidencia. |
Madrid |
Associació Ceradai -Projecte Coopel |
Projecte: “Cooppel Famílies Noves 21” |
Tarragona |
Ongd Cooperació Activa al Camp de Tarragons i les Terres de L’Ebre |
Sentint Amb els Ulls. Visibilitzar Projectes per a la Justícia Global |
Amposta |
Grup D’Esplai Blanquerna. |
Equitat Intervencions Assistides amb Cavalls |
Tortosa |
La Imaginada Associació Cultural |
Tarragona La Imaginada-Espai per a la Llibertat D'Expressió |
Tarragona |
CATEGORIA SOCIAL-CULTURAL (2.000 euros) |
||
TITOL |
RESUM |
PRESENTAT PER |
"Programa Lecxit – Lectura Per a L’Èxit Educatiu"
1r Premi 1.000 euros
|
LECXIT és un programa que té per objectiu incrementar l'èxit educatiu dels infants a través del treball per la millora de la seva comprensió lectora. La clau de LECXIT està en treballar de forma lúdica i amena gràcies al voluntariat i a la implicació de l'entorn dels nens i nenes que participen en el programa. Així, el programa funciona gràcies a la col•laboració de ciutadanes i ciutadans que acompanyen els infants en la lectura en sessions individuals 1x1 d’una hora a la setmana durant tot el curs escolar. També és clau la participació de les escoles, amb les quals es creen ponts pedagògics, i de les famílies, que disposen de material de suport per incentivar la lectura a casa. El programa estableix vincles amb entitats de l'entorn de l'escola, com entitats culturals i socials, biblioteques o mitjans de comunicació, per fer partícip el teixit local d'aquest procés. |
Fundació Jaume Bofill BARCELONA |
"Avança + Tastaoficis"
2n Premi 600 euros
|
El projecte Avança+ Tasta Oficis es un projecte de nova oportunitat educativa adreçat a joves d’entre 16 i 18 anys que han abandonat el circuit escolar i es troben en situació de vulnerabilitat social i que té per finalitat d’orientar i capacitar els joves per afavorir el seu retorn al sistema educatiu i treballar per a la millora dels seus hàbits i competències. A través de l’aprenentatge d’oficis es treballa de forma integral l’adquisició de valors i competències que s’apliquen a projectes de caire comunitari. Es treballa per a vincular als joves dins una xarxa de diferents agents educatius i socials que poden ser d’interès per a ells i que l’introduiran en un context més normalitzat i els ajudaran a sentir-se més vinculats al territori. El projecte es duu a terme des de l’any 2011 i se’n realitza una edició cada curs escolar. |
Associació Japi-Joves i projectes per a la Inclusió HOSPITALET DE LLOBREGAT |
"El Projecte Turuta: Vers una Economia a Favor de la Comunitat i el Canvi Social "
3r Premi 400 euros
|
L’Associació ECOL3VNG és la creadora i impulsora del Projecte Turuta[1]. Consisteix en la implementació i utilització a Vilanova i la Geltrú, d’una unitat de valor d’intercanvi i complementària a l’euro -coneguda popularment com a moneda social-, que permet a la comunitat intercanviar béns i serveis i que dinamitza l’economia local, els productors i productes de proximitat, la cohesió i el compromís social i les relacions de bon veïnatge, creant un ecosistema econòmic local que possibilita l’enriquiment mutu i també la creació d’un mercat social -el Mercat de la turuta- que es va construint, a l’hora que es produeixen les interaccions relacionals i transaccions entre els membres que la utilitzen, creant un cercle de benestar, resiliència i confiança mútua. S’obté realitzant dedicació voluntària en projectes de transformació social aprovats per l’entitat. També fent transaccions entre socis/es.
|
Associació Ecol3vng VILANOVA I LA GELTRÚ
|
CATEGORIA EDUCACIÓ (2.000 euros) |
||
TITOL |
RESUM |
PRESENTAT PER |
"Inventors4Change.Inventors pel Canvi"
1r Premi 1000 euros
|
Inventors4Change és la continuació d’un projecte d’innovació educativa per a col·lectius vulnerables que va néixer a l’Índia l’any 2009, que després s’ha importat amb èxit a escoles desfavorides de Girona i Salt (2011-2015), i que durant els tres últims cursos acadèmics s’ha anat ampliant, tot incorporant nous centres i connectant les escoles de l’Índia amb les de Catalunya (2013-2017). El projecte fomenta l’Educació per a la Ciutadania Global tot connectant infants de l’Índia i de Catalunya, i promovent que creïn projectes col·laboratius fent servir eines digitals i multimèdia. Cada curs, durant uns mesos, es creen equips mixtos Índia-Catalunya, i els nens investiguen un tema social (drets dels nens, igualtat de gènere, refugiats, etc.), comparteixen el que han descobert a través de blogs i videoconferències, i finalment creen col·laborativament històries digitals, que comparteixen en obert per Internet. |
UdiGitalEdu / Universitat de Girona GIRONA |
"RETRAT SOCIAL. Exercici de mediació artística mitjançant el retrat fotogràfic i l’entrevista"
2n Premi 600 euros
|
L’experiència educativa que us presentem fa servir la fotografia i l’entrevista com a eines d’exploració de l’entorn. Neix de la visita a l’aula de l’artista català Àlvar Calvet que dedica gran part de la seva obra a conèixer i donar veu a diferents col·lectius socials a través de la pintura col·lectiva i l’entrevista, entre d’altres mitjans. La proposta didàctica desenvolupada té a veure amb la mediació artística perquè afavoreix noves percepcions cap a un mateix i cap a l’entorn, i consistia en retratar fotogràficament un col·lectiu triat pel propi alumnat i donar-lo a conèixer, ajudant-se també del testimoni oral. Es va portar a terme amb l’alumnat de cultura audiovisual de 1r de batxillerat de l’Institut Antoni de Martí i Franquès (Tarragona) durant el curs 2015/2016. |
Institut Martí i Franquès TARRAGONA |
"Grans i petits: aprenem plegats. Projecte Inter generacional”
3r Premi 400 euros
|
Ens trobem davant un món cada cop més envellit, on les relacions entre generacions cada cop són més allunyades.Per aquest motiu, l’any 2008, la Unió Europea organitzà unes jornades sobre “La solidaritat Inter generacional per aconseguir una societat cohesionada i sostenible” a Brado (Eslovènia). En aquestes jornades s’inicià un procés per l’elaboració de polítiques que ajudin a promoure una millor solidaritat i cooperació entre generacions.Des de l’equip d’aminació de la Residència d’avis de La Mallola, molt pròxima a la nostra escola, ens van proposar dur a terme una experiència Inter generacional, de la que es beneficiarien tant els avis com els nostres alumnes.Calia buscar un espai comú amb l’objectiu fonamental del coneixement i la construcció mútua. Vam partir de les capacitats mantingudes dels avis i les capacitats potencials dels infants Per això han de ser activitats on tots els participants han d’estar al mateix nivell i puguin treballar d’igual a igual, deixant de banda estereotips relacionats amb l’edat. Durant el mes de maig de 2013 vam tenir una reunió amb la responsable de l’equip d’animació de la residencia per engegar el projecte. Es va decidir que els alumnes de 4t de primària serien els més adients, establint el curs de forma fixa de tal manera que tots els alumnes del nostre centre hauran passat per l’experiència quan finalitzin l’escolarització. Des de llavors s’ha integrat a la programació anual del centre. Les trobades són periòdiques, i amb activitats que no produeixen frustració per incapacitat de poder realitzar-les, sobre tot per part dels avis, doncs la majoria d’ells tenen diverses dificultats motrius, sensorials o cognitives. Es realitzen conjuntament: avis-nens, com a iguals, establint-se uns vincles molt importants i carregats de valors, són els infants els qui s’han d’adaptar al ritme dels avis. |
Escola Isidre Martí ESPLUGUES DE LLOBREGAT |
CATEGORIA ESPECIAL TERRES DE L’EBRE (1.000 euros) |
||
TITOL |
RESUM |
PRESENTAT |
"Un espai d’educació, cultura i pau per als refugiats"
1000 euros
|
El tancament de la frontera amb Grècia per part de l’Antiga República Iugoslava de Macedònia el 9 de març de 2016 va suposar el bloqueig de la ruta dels Balcans Occidentals que seguien milers de refugiats per a arribar al centre d’Europa, i com a conseqüència, va provocar una emergència humanitària.A Idomeni, darrer poble de Grècia, van quedar atrapats uns 14.000 refugiats, 4.000 dels quals eren nens. Provocant la Pau va organitzar una missió humanitària al camp de refugiats d’Idomeni. Com estem especialitzats en col·lectius infantils i juvenils en greu risc, ens vam centrar en l’atenció als menors. Per experiència, sabíem que aquell camp de refugiats es podia allargar en el temps i vam pensar que era necessari un espai educatiu digne. |
Provocant la Pau AMPOSTA
|
Bases (CAT) - Bases (ESP) Descripció del treball (CAT) -----> Descripció del treball (formato word) -----> Descripción del trabajo (formato word) |